Het is heet en het leeft onder mijn voeten!

Ik ga naar “Te Puia o Whakaari”! Met een spannend gevoel in mijn onderbuik rij ik vanaf Tauranga richting Whakatane het avontuur tegemoet. Jazeker, want ik ga de enige actieve Nieuw Zeelandse mariene vulkaan bezoeken; beter bekend als “White Island” gelegen in The Bay of Plenty van het Noorder eiland. De naar schatting 150,000 jaar oude eiland ligt 48 kilometer van de kust, is 2 km in diameter en 70% ervan ligt onderwater. Het overgrote deel van het eiland is de vulkanische krater. ‘Te Puia o Whakaari‘ betekent ‘dramatische vulkaan’ in het Maori.

Landing White Island

Het is meest betaalbare methode is per boot naar het vulkanische eilandje af te reizen. Ik ontmoet mijn mede avonturiers, we stappen verwachtingsvol aan boord. De Stille Oceaan doet haar naam eer aan, de rust gedurende de 2 uur durende tocht is zalig. Vooraf aan het voor anker gaan, krijgen we veiligheidsinstructies waarna bouwhelmen en gasmaskers uitgedeeld worden. Gezien het ondiepe water kan de boot niet aanmeren, bizar het water rondom de oevers is warm door de thermische activiteit daarnaast is een sterkte melkachtige scheiding in het zeewater langs de kust te zien. Dit is het nog ongemengde warme zwavelwater met oceaan. Nu de bootmotoren gedoofd zijn is het heel stil. De boot wiegt en met die deining stappen we over op een rubberbootje om vervolgens aan te leggen bij een roestige smalle steiger. Dat vraagt enige behendigheid met een meegevende boot, golven en een roestige trapje naar het smalle steigertje tussen gladde natte rotsen. Vlekkeloos verloopt het niet, waardoor sommige flink vallen. Wat een geluk voor die bouwhelm die mijn hoofd beschermt wanneer ik achterover op de rotsen val. Een beetje nat een beetje beurs maar dat mag de anticipatie vreugde niet drukken. Het eerst wat we goed zien zijn de resten van die sulferfabriek totaal verroest. Het vraagt nogal wat fantasie om van deze resten, reuze tandwielen en pijpen een fabriek voor te stellen. Tot 1914 werd op het eiland sulfer verzameld (voor meststof en lucifers) totdat de werkers door de zoveelste enorme vulkaanuitbarsting allemaal omkwamen en de fabriek totaal verwoest werd. In de jaren 20 is nog even getracht het opnieuw te proberen, helaas werd dat een flop. Als ik er aan denk, wat een ongelooflijke rot baan!

Fabriek White Island

White island wandelen

Met de gids gaan we op excursie over het eiland, later eindigen we weer bij de fabriek. Letterlijk ‘leeft’ het onder mijn voeten! Ongegeneerd puft, zucht, borrelt en boert de aarde er flink op los. De gassen en vloeistoffen komen uit verschillende gaten in diverse kleuren fluorescerend geel-groen-oranje-bruin en grijs tinten. Soms is het adembenemend, wat een gore stank en tegelijkertijd wat een beauty. Alom zie ik vulkanische activiteit, wittige heuveltjes zijn tekenend zijn voor het naar boven werkende magma, grijze blubb blubb blubbende poelen, riviertjes van heet water met aan de zijkanten prachtige fluorescerend kleuren en stoom briesende en gaten (Fumarole). Krankzinnig dit gevoel, en onbeschrijfelijk om hier midden in vulkanische activiteit te wandelen! Wij arriveren bij een kratermeer die een opmerkelijke melkerige-blauwgroene kleur heeft. Het water is enorm zuur met een pH van 1 en een temperatuur van rond de 50 graden Celsius. De rotte eierenlucht is hier helemaal verschrikkelijk, het slaat op mijn longen, onze gasmaskers zijn nu echt nodig. We lijken wel figuranten in een warzone film. Wanneer ik me omdraai kijk ik over de grijze kraterbodem getekend met gekleurde strepen en vlekken. Welke bovennatuurlijke kunstenaar is hier verantwoordelijk voor. Tegelijkertijd voel ik me nietig wanneer ik besef wat een oerkracht en natuurgeweld net onder de aardkorst bezig is én waar ik sta. Tegelijkertijd indrukwekkend deze geothermisch activiteit zo dichtbij te beleven.

Vulkanisch White island Vulkanic Lake White island

De Maori kwamen vroeger wel op het eiland om vooral vogels te vangen voor voedsel, die waren er ruimschoots in hun broed koloniën. Ontdekkingsreiziger Captain Cook zag het eiland voor het eerst in 1769 en door de forse rook pluim gaf hij het de naam White island. Sinds de jaren ’50 is het eiland in eigendom van de Buttle familie en een privé nationaal park. Deze strato-vulkaan is nog zeer actief en wordt door vulkanologen continue gemonitored. 5 August 2012 was de laatste eruptie, in 2013 nog een kleintje. Bezoek aan het eiland kan alleen onder begeleiding. Wat ik weer bijzonder vind is dat er op delen van het eiland verschillende soorten Jan van Genten broeden, niet voor te stellen met deze aardse activiteit onder het nest, de gassen en nauwelijks iets te eten of gebruiken van het eiland. Voor mij was deze hele trip een onvergetelijke en bijzondere ervaring. Al het geld dubbel en dwars waard! Doen als het je lukt!
Meer info over tours op de website van ‘White island tours’ en Geo net over de vulkan.

Webcams

WHite island

White Island wandelen

White Island Lake

Piping hot river White Island

WHite Island

Volcanic Lake White Island

Aankomst White island

White island

Leave a Reply

