Twee keer Spanje in Afrika – Ceuta en Melilla

Tijdens twee van mijn reizen naar Marokko heb ik ‘even’ een bezoek gebracht aan Spanje, dan wel ‘Spanje in Afrika’. Aan de Marokkaanse kust van de Middellandse Zee liggen twee autonome Spaanse enclaves, Ceuta en Melilla. Twee steden die ik als heel verschillend heb ervaren.

Ceuta

Toen ik rond de jaarwisseling Ceuta bezocht was de stad nog helemaal in kerstsfeer. Er was een duidelijk Spaanse invloed en tegelijkertijd waande ik me aan de Riviera. Er heerste een bijzonder relaxte, gezellige sfeer. De terrasjes en cafés waren vol, om mij heen hoorde ik alleen rap Spaans. Tijdens de jaarwisseling werkte óók ik, naar goed Spaans gebruik, met de rechtervoet vooruit, 12 keer 1 druif per klokslag naar binnen!
In een van de oudste kerken bewonderde ik een enorme kerststal, eigenlijk een in miniatuur uitgebeelde stad Bethlehem. Ik vergaapte me aan het goddelijke lijf van Hercules, wandelde door oude straten en over pleinen. In het museum over het Spaanse Vreemdelingenlegioen leerde ik onder andere over hun mascotte het schaap, of was het nou een geit?
In dit blog beleven we samen deze unieke Spaanse stad.

Plaza de Constitution Paseo del Revellin

Plaza de Constitution &  Paseo del Revellin

Stadhuis aan Plaza de Africa Plaza de los Reys Casa de los Dragones Kathedraal Santa Maria de la Asuncion

Plaza de Africa, Plaza de los Reys, Casa de los Dragones & Catedral de Santa María de la Asunción
Hercules
Hercules
Cofradía de San Antonio Kerstal web
Cofradía de San Antonio en de kerststal en hieronder het Monument van het Spaans Vreemdelinglegioen
Monument van het Spaans Vreemdelinglegioen 2
Melilla

Melilla is een architectonisch walhalla, in een relatief kleine omgeving staat een schat aan modernistische gebouwen ontworpen door Don Enrique Nieto. Nieto’s leermeester was Antoni Gaudí. Wat ik aanvankelijk niet besefte was dat in Melilla, na Barcelona, de grootste concentratie bijzondere architectuur van dit genre staat. In deze blog neem ik je al wandelend mee door de stad: door de ‘Gouden driehoek’ , via de ‘groene long’ van de stad en de enige stierenvechters arena van Afrika naar de oude Medina Sidonia. Deze stad werd gesticht na de overheersing van Spaanse Armada conquistadores in 1497. In dit hoger gelegen ommuurde gedeelte tref je een totaal andere sfeer aan dan in Nieto’s ‘nieuwe’ benedenstad. Tot slot eten we tapas in een op Gaudíaanse wijze gedecoreerde Tapasbar. Lees hier de blog van Melilla

Plaza de España Palacio de la Asamblea - Plaza de España

Palacio de la Asamblea  – Plaza de España

Meilla 1915 Gevels Plaza de España

Architectuur in de ‘Gouden driehoek’

Parque Hernández

Parque Hernández

Casa del Gobernador Gouveneurs woning Medina Sidonia Vanaf Hospital del Rey over de vestingsmuur Stedelijk Museum van Melilla

Casa del Gobernador, Medina Sidonia, Hospital del Rey & Las Peñuelas

La Cervecería

Tapas bar La Cervecería

Beide steden zijn eenvoudig te bezoeken vanuit Marokko of met de veerdienst uit Spanje en zijn nog niet zo ontdekt door toeristen. Ze zijn allebei een bezoek meer dan waard, ik vind ze super!

Straat van gibraltar

Straat van Gibraltar vanaf Ceuta

Leave a Reply

